In januari 2022 vonden er 2 Webinars plaats voor gecontracteerde jeugdhulp aanbieders van de zorgregio “een 10 voor de jeugd”. Hoe gaat zo’n Webinar eigenlijk? Waarom geven we zo’n Webinar? Welke onderwerpen komen aan bod? Wat zijn de meest gestelde vragen en is zo’n Webinar ook wat voor u?
Hoe gaat zo’n Webinar in zijn werk?
Ine van de Ven en Marieke Terbeek van de zorgregio organiseren samen met Lydia Kuiterman, accountmanager van de Beschikbaarheidswijzer deze Webinar via Teams. Ine leidt de Webinar in met de mededeling dat zij hebben gekozen voor de Beschikbaarheidswijzer voor het geven van inzicht in de wachttijd voor kinderen aan de verwijzers van Jeugdhulp in hun regio. Verwijzers zijn de gemeentelijke toegangsteams, huisartsen en Gi’s.
Doel Webinar
Een Webinar is een hele efficiënte manier om in korte tijd veel mensen te informeren en te helpen bij het opstarten en werken met een nieuw platform en praktische vragen te beantwoorden. Om de Beschikbaarheidswijzer goed bruikbaar te maken voor de verwijzers is het actualiseren van de wachttijdgegevens door de aanbieders cruciaal. Vandaar dat hier in het bijzonder in deze Webinar uitleg over wordt gegeven.
Slimmer werken met de Beschikbaarheidswijzer
Lydia toont de website met alle informatie over de Beschikbaarheidswijzer en gaat vervolgens naar de zorgregio een 10 voor de jeugd om daar te laten zien hoe verwijzers zoeken namelijk via de zorgcategorieën of door het invullen van een zoekwoord. Vervolgens neemt Lydia de deelnemers mee in hoe een aanbieder zijn gegevens invoert en eenvoudig bijhoudt en dat dit via de app of website kan.
“Fijne ‘samenwerkende’ sfeer en de app zal echt meer duidelijkheid geven voor de verwijzers en zeker ook zichtbaarheid voor ons als aanbieders. Mooie ontwikkeling. Verder geen opmerkingen, gewoon fijn!”
Marjon Keunen van Praktijk Hartwijs in Deurne
Meest gestelde vragen met antwoorden
- Welke locatie gegevens moet ik invullen?
In principe de hoofdlocatie en daarmee de locatie waar de wachttijden voor ingevuld worden mits dit ook een bezoeklocatie voor een client is. Eventueel afwijkende wachttijden bij overige locaties kunnen ingevoerd worden via het invulveld ‘afwijkende wachttijd’.
- Hoe moeten wij (Zorgaanbieder Oro) wachttijd precies invullen (we hebben veel locaties en verschillende wachttijden per locatie)?
Een mogelijkheid is om een account per locatie aan te maken. Toch centraal de wachttijden invullen? In overleg met Oro gaat bekeken worden hoe we haar profiel zo goed mogelijk overeenkomstig de wensen kunnen invullen.
- Wat moet ik invullen bij zorglabels?
Hier vermeldt u specifieke en/of specialistische zorgvormen vanuit uw organisatie. Verwijzers zoeken op zorglabels en deze worden bovenin het zoekresultaat ook getoond. Kies hier dus voor de woorden die verwijzers waarschijnlijk gebruiken om bij uw organisatie uit te komen. - Waar vind ik de registratiecode?
In de eind december vanuit de zorgregio toegestuurde mail staat onderaan de registratiecode.
“Helder en door het delen van scherm werden we mooi meegenomen”. Jesse van Gorcom, zorgbemiddelaar aanmeldingen Amarant.
Is een Webinar ook iets voor u/uw zorgregio?
Het team van de Beschikbaarheidswijzer verzorgt voornamelijk Webinars bij nieuw aangesloten zorgregio’s maar ook aan zorgregio’s die al wat langer met de Beschikbaarheidswijzer werken. De feedback van de deelnemers is dermate positief dat we u uitnodigen om contact op te nemen met Lydia Kuiterman om te informeren naar de mogelijkheden voor het organiseren van een Webinar voor uw zorgregio. Contactgegevens Lydia@beschikbaarheidswijzer.nl